Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Ewout en Arzu Visser - WaarBenJij.nu Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Ewout en Arzu Visser - WaarBenJij.nu

Rio de Janeiro

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ewout en Arzu

26 Februari 2009 | Brazilië, Rio de Janeiro

Olá lieve mensen,

Ohhhh mensen, wat een weeeeek. Wat een fantastische afsluiting van onze wereldreis! Rio de Janeiro was echt super!!!

De vrijdag dat we aankwamen was ook gelijk het begin van de carnaval. Ondanks dat we allebei (een deel van) ons leven in het zuiden van Nederland hebben gewoond, hebben wij allebei bijna geen ervaring met dit fenomeen. Wat is dan een betere plek om dit voor de eerste keer mee te maken dan Rio? In Rio kun je op 2 manieren carnaval vieren; 1) meelopen met 1 van de vele straatparades die worden begeleid door een banda (percussieband) en 2) door naar de grote carnavalsparade te gaan die overal ter wereld op televisie langskomt. Wij hebben op zaterdag meegelopen met de Banda de Ipanema wat echt super gezellig was, maar we vonden de grote carnavalsparade in de Sambadromo toch wel echt het hoogtepunt.

Vantevoren hadden we hier allebei niet super hoge verwachtingen van. De show begint om 21 uur en bestaat uit 6 optochten die ieder 80 minuten duren en dat betekent dus met tussenpauzes zo’n 8,5 uur optocht bekijken. Hoe lang kan zoiets boeiend blijven? We hadden dus verwacht dat we het na een paar uurtjes wel hadden gezien, maar uiteindelijk hebben we het 7 uur volgehouden, zo leuk vonden we het. Wat zo grappig was, was dat elke optocht maar 1 nummer heeft, dat 80 minuten lang non-stop live wordt gezongen. Na 5 minuten kan je het refrein wel meezingen.

Met carnaval in Rio zijn, heeft ook zijn nadeeltjes. Zo zijn alle Brazilianen zelf ook vrij, wat vooral goed was te merken aan de drukte op het strand. We zijn 1 van de caranavalsdagen naar Copacabana gegaan en zoiets hebben we allebei nog nooit meegemaakt. Gemiddeld had elke persoon net iets meer ruimte dan het oppervlak van zijn eigen badhanddoek. Mensen liepen echt over elkaar heen, het was een gekkenhuis. Op zich ook wel weer een bijzondere ervaring, maar echt relaxed genieten was het niet. Na carnaval was het gelukkig weer ‘normaal’ en hebben we echt heerlijk op het strand gelegen om toch nog een beetje onze bruine kleur op peil te houden.

Tweede nadeel was dat, met name tot groot verdriet van Arzu, alle winkels dicht waren. Heel frustrerend om al die leuke etalages langs te lopen en hier niets mee te kunnen. Gelukkig is deze schade in de tweede helft van ons verblijf meer dan ingehaald, wat wederom heeft geresulteerd in een paar extra kilo bagage. Met name voor vrouwen heeft Rio echt hele leuke winkels!

Rio is natuurlijk ook beroemd om zijn criminaliteit. Ondanks dat we ons, met uitzondering van een paar momentjes, eigenlijk nooit ‘bedreigd’ hebben gevoeld, hebben wij dit helaas ook aan den lijve mogen ondervinden. Tijdens het meelopen met de Banda de Ipanema is, ondanks angstvallig opletten, de zak van Ewout gerold. Hierin zaten de kaartjes voor de caranavalsparade in de Sambadromo voor de volgende dag. Die hebben we de ochtend moeten ophalen en deze kaarten waren echt superduur (US$ 600). Dit was dus wel even behoorlijk slikken. Maar ja, naar Rio gaan en niet de caranavalsparade meemaken was geen optie, dus de volgende dag gelijk maar nieuwe kaartjes gehaald. Wel ongelovelijk dat we in 5 weken Zuid-Amerika 2 keer zijn bestolen, terwijl we in de 5 maanden daarvoor helemaal niets hebben meegemaakt!

Wat we tenslotte ook niet onvermeld kunnen laten is het eten in Rio. We zijn in Nederland wel eens naar een Braziliaans restaurant geweest, maar waren daar niet bijzonder kapot van. In Rio was het een heel ander verhaal. Heel veel restaurants werken met een buffetprincipe, waar je of per kilo of een vaste prijs voor betaald. In het laatste geval lopen er continu obers rond met grote spiezen vlees (meestal varianten op biefstuk of lamsvlees) waarvan ze plakken voor je afsnijden. Dat was voor deze 2 carnivoren echt helemaal top. We hebben met andere woorden weer veel te veel gegeten deze week!

En ja, zo komt dan toch echt met pijn in ons hart het moment waarvan we het zo lang mogelijk hebben uitgesteld om er aan te denken. Morgenavond stappen we op het vliegtuig voor een lange reis via Madrid naar Nederland en komt er een einde aan onze droomreis. We beseffen het allebei nog helemaal niet en dat zal nog wel eventjes duren ook waarschijnlijk. We hebben vanavond getoast op het feit dat deze reis alles is geworden wat we er van te voren van hebben gehoopt! We hebben er 1000% van genoten en daarmee kunnen we zonder aarzeling iedereen aanbevelen: geniet van het leven, want het leven is zoooooo mooi!!!

Heel veel liefs,
Ewout en Arzu

• 27 Februari 2009 - 05:18

Peter Van Keulen:

Wat een fantastische belevenis is die reis van jullie! Helaas is de volgende stap de terugreis naar Nederland...
    Goede terugreis!

Peter

• 27 Februari 2009 - 05:56

Patricia:

Hey lieverds, mooie afsluiting!! Succes met het afscheid nemen van jullie trip,zal wel raar zijn om weer terug te komen. Goeie reis en ik zie jullie en jou Arzu natuurlijk heel snel. Dikke kus!

• 27 Februari 2009 - 06:42

Jessica:

Lieve Ewout en Arzu,

Prachtig om op deze manier jullie geweldige reis af te sluiten.
    Hele goede reis!

Dank voor jullie kaart uit Galapagos!

Tot snel, liefs, Jes

Dinsdag naar de sneak :)

x

• 28 Februari 2009 - 06:19

Just:

Kan je je een mooiere afluiting wensen dan Carnaval in Rio. Ik niet. En gelukkig ook nog een paar winkels open. Ben benieuwd naar de nieuwe schoenen van Arzu.

Goeie reis en tot snel

Just